Objednávka

Nákupy OnaDnes - získejte 20% slevu s kódem ONADNES24

Recenze: Jo Nesbø a Krysí ostrov plný temných vizí

6.10.2022 | Redakce Palmknihy
Jo Nesbø vydal další povídkovou sbírku, ve které kromě napětí nechybí sci-fi nebo dystopie. Jak se mu v Krysím ostrově povedlo zkombinovat severské krimi a další žánry?

Málokterému spisovateli se podaří stát se opravdovou celebritou. Jo Nesbø to ale dokázal, stal se synonymem pro severskou krimi a vytvořil jednoho z nejobdivovanějších vyšetřovatelů v historii detektivek. Je čtvrtým nejoblíbenějším autorem na Databázi knih, mezi deseti nejoblíbenějšími detektivkami jsou hned dvě jeho knihy, 10. díl série s Harrym Holem je dokonce mezi 100 nejlépe hodnocenými knihami vůbec s hodnocením 91 %. Co se tedy stane, když se tak populární autor rozhodne prozkoumat jiné žánry?

Přesně to totiž Jo Nesbø v Krysím ostrově dělá – a zdá se, že se neztratí ani když vykročí za hranice napětí. Nebo přesněji – když nordic noir geograficky i časově přesune a doplní ho dalšími žánry. Přečtěte si o 5 důvodech, proč si Krysí ostrov nesmíte nechat ujít, a nalákat se nechte i následující recenzí.

krysí ostrov jo nesbo

Krimi a sci-fi: Skvělá kombinace

V povídkách najdete post-apo, dystopii i sci-fi, nechybí ale ani dramatické honičky, zločinné intriky, nekalé úmysly a násilí, tedy základní kameny severské krimi. Kniha ale nabízí mnohem více. Titulní a nejdelší povídka Krysí ostrov je klasické severské krimi asi nejblíž, ale hraje si s apokalyptickou myšlenkou pandemie, která začíná tentokrát mezi hlodavci. Další příběhy jsou žánrově ještě odvážnější. Skartovačka kombinuje skoro špiónskou atmosféru s myšlenkou věčného života, Cikády zabrušují do problematiky paralelních vesmírů a jiných dimenzí, Černý jezdec se pak pouští do sociální dystopie a ukazuje svět ovládaný korporacemi a nájemnými vrahy. Nesbø tu skvěle kombinuje neobvyklá prostředí a postavy – tým výzkumníků na tajném projektu v Africe, kamarády chystající se na běh s býky v Pamploně – a zásadní témata známá z těch nejlepších sci-fi a dystopií – a překvapivě to funguje. Jediným negativem může být právě žánrový úkrok a směšování prvků a postupů krimi a dalších žánrů. Pro skalní fanoušky, ať už jednoho, nebo druhého žánru, to možná bude až moc nesourodá kombinace, i když jí nelze upřít čtivost.

Jo Nesbø jako autor pro každého

Fanoušci a fanynky Joa Nesbøho v Krysím ostrově najdou mnohé z toho, co na mistrovi nordic noir tak milují, nechybí tu mafiáni, šediví hrdinové s nečistým svědomím nebo zaostření na odvrácenou stranu mezilidských vztahů. Sbírka povídek jim ale rozšíří obzory a dost možná je naláká na další žánry – pokud je to i váš případ, mrkněte, co momentálně letí ve sci-fi! Naopak ti, kdo běžně krimi nečtou, mohou díky Krysímu ostrovu objevit Joa Nesbøho a s ním i severskou detektivku. Že se v ní teprve rozkoukáváte? Vyberte si z toho nejlepšího mrazivého krimi.

Dystopie se špetkou naděje

Vize budoucnosti, které Jo Nesbø v Krysím ostrově představuje, jsou pořádně temné a pro mnohé čtenáře mohou být ztělesněním nejhlubších obav. Jenže stejně jako to Nesbø dokáže ve svých detektivkách, i v případě dystopických povídek dovede do temnoty kromě napětí a akce namíchat také velkou dávku lidskosti – a v té se vždycky ukrývá naděje. A tu jistě oceníme všichni. Tak pojďme číst!

jo nesbo krysí ostrov

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.